Kim jest presales i kiedy go zatrudnić?

Ocena

Jeśli sprzedaż w Twojej firmie stoi lub nie rośnie tak szybko jak by mogła, możesz sięgnąć po różne narzędzia: zatrudnić kolejnego handlowca, zwiększyć budżet działań marketingowych, skorzystać ze wsparcia agencji sprzedażowej…  

W firmie może jednak pojawić moment, w którym generowanie nowych leadów nie przełoży się na nowy biznes, bo handlowcy z powodu nadmiaru pracy, nie mają czasu na ich obsługę. 

Zatrudnienie kolejnego handlowca może rozwiązać ten problem, ale to długa, trudna i ryzykowna rekrutacja.  

Istnieje inne rozwiązanie, które jest w stanie uwolnić czas zespołowi sprzedażowemu, a jednocześnie jest obarczone mniejszym ryzykiem straty czasu i pieniędzy przy nieudanej rekrutacji. 

Kim jest Presales, w jakich sytuacjach warto go zatrudnić i jakie obowiązki możesz mu przekazać, żeby zwiększyć sprzedaż firmy?  

Kto to jest presales?

“Presales” jako proces oznacza wszystkie interakcje z leadem, które mają miejsce zanim dojdzie do właściwej rozmowy handlowej. W zależności od tego jak skomplikowany jest proces sprzedażowy mogą to być różne zadania. Najczęściej aktualizowanie CRMa, odpowiadanie na maile i telefony klientów, zarządzanie kalendarzem handlowców oraz umawiań spotkań pomiędzy jednymi i drugimi. 

“Presales” w kontekście stanowiska, oznacza asystenta sprzedaży, który zajmuje się tymi zadaniami. Jest pierwszą linią kontaktu z klientem i dba o szybki przepływ informacji pomiędzy nim, a handlowcem. Jego rolą jest przejęcie zadań sprzedażowych na wczesnym etapie lejka, żeby handlowcy mogli skupić się na domykaniu sprzedaży i/lub obsłudze bieżących klientów. 

Asystent sprzedaży najlepiej sprawdza się, gdy pracuje w biurze, bo przepływ informacji pomiędzy nim, a zespołem handlowym, powinien być jak najszybszy. Jeśli myślisz o zatrudnieniu presalesa zdalnie, musisz zadbać o odpowiednie przygotowanie od pracy (onboarding), narzędzia do komunikacji i jasny proces przekazywania informacji pomiędzy nim, a zespołem. 

Kiedy warto zatrudnić presalesa?

Odpowiedź jest prosta. Kiedy handlowcom w Twojej firmie brakuje czasu na regularną obsługę leadów, a Tobie brakuje czasu na zrekrutowanie, onboarding i weryfikację skuteczności handlowca.  

Jeśli czujesz, że szanse sprzedażowe przelatują Ci między palcami, bo umawianie spotkań z leadami i odpowiadanie na ich pytania zabierają Tobie i zespołowi dużo czasu i energii – to dobry moment na zatrudnienie przedsprzedawcy.  

Typowe oznaki, wskazujące na potrzebę zatrudnienia asystena sprzedaży to zalegające maile od leadów i klientów, zaniedbany CRM, brak czasu dla klienta czy przeciągające się terminy wysłania umowy i oferty.  

Dobry presales, czyli kto?

Do roli presalesa świetnie nada się dynamiczna osoba. Praca na pierwszej linii frontu wymaga szybkiego i sprawnego działania, a często także improwizacji. Do tego otwarta i odważna, bo będzie rozmawiać z leadami i zadawać im pytania biznesowe. Na koniec – skrupulatna, bo tego wymaga zbieranie informacji o kliencie i przekazywanie ich sprzedawcom przez CRM. 

Świetnie, jeśli osoba, którą zatrudnisz na to stanowisko pracowała w obsłudze klienta, albo w przyszłości chce zostać handlowcem. Presales to rola stworzona dla każdego, kto dobrze czuje się w kontakcie z klientem i chcę rozwijać się w tym kierunku. 

Zadania presalesa, które uwolnią czas handlowców

Obsługa leadów na początku ich drogi sprzedażowej i umawianie spotkań z handlowcami to nie wszystko, czym presales może się zajmować. Wszystkie około-sprzedażowe czynności, na które nie mają czasu handlowcy, możesz oddelegować asystentowi. Przykłady: 

Czy masz na to czas? 

Jeśli nie masz czasu nawet na rekrutowanie presalesa, to być może mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Może być już on obecny w Twojej firmie, tylko jeszcze o tym nie wiesz. Widziałem kilka sytuacji, w których osoby z różnych działów (research, marketing, produkcja) chciały sprawdzić się w innej roli. Najczęściej osoby te chciały być bliżej klienta i trafiały właśnie do przedsprzedaży. Dlatego poszukiwania przedsprzedawcy polecam zacząć od własnego ogródka. 

Powrót do listy

Sprawdź
również

Masz wątpliwości?

Jesteśmy tu, aby je rozwiać

Porozmawiajmy!

Nigdy nie udostępniaj wrażliwych danych (numerów kart kredytowych, numerów ubezpieczenia, haseł) za pomocą tego formularza.