Napisaliśmy już artykuł o tym czego unikać, a co warto robić przy pisaniu cold maila do potencjalnego klienta. Dzisiaj pokażemy prostą i skuteczną metodę sprzedażową, dzięki której Twój cold mail będzie przynosił więcej leadów. Dowiesz się z tego artykułu, jak napisać cold mail, aby sprzedawał.
Co ważne, poniższa metoda to jedynie szablon, który Ty i Twoja firma musicie dopasować do specyfiki swojego klienta i swojej własnej. Personalizacja wiadomości marketingowych jest kluczowa dla sukcesu kampanii i nikt nie zrobi jej za Was.
Spis treści
Cold email skupiony na odbiorcy
Customer Centric Selling (klientocentryczna 🙂 sprzedaż) to metodologia sprzedaży skupiona na odbiorcy Twojej usługi, produktu. Polega na tym, że swoją sprzedaż (np. poprzez cold mailing) dopasowujesz do tego w jaki sposób Twój potencjalny klient kupuje.
Powyższy wykres pokazuje co jest najważniejsze dla kupujących na kolejnych etapach zakupowych.
- W pierwszej fazie zakupów, najważniejsze dla potencjalnych klientów są ich potrzeby (Needs). Klienci mają jakiś problem. Coś utrudnia im życie i chcą się tego pozbyć tego utrudnienia.
- W drugiej fazie zakupów, klienci skupiają się na rozwiązaniu problemu (Solution). Wiedzą, co ich boli i zastanawiają się jakie sposoby istnieją i które są najlepsze, by pozbyć się bólu.
- W trzeciej, ostatniej fazie zakupowej liczy się ryzyko (Risk), jakie ponoszą, korzystając z danego rozwiązania. Innymi słowy – jak duże są szanse, że dana usługa/produkt faktycznie działa i rozwiąże problem.
Cold mail – Podstawowy szablon
Możesz konstruować swoje kampanie cold mailingowe korzystając z powyższej teorii sprzedażowej. Wystarczy, że zbudujesz swoją wiadomość z tych trzech elementów.
- Pokaż odbiorcy, że znasz i rozumiesz jego potrzeby: problemy, wyzwania, czy korzyści biznesowe, które chce osiągnąć.
- Krótko przedstaw swoje rozwiązanie, które spełnia tę potrzebę (opis Twojej usługi, produktu).
- Pokaż, że zabezpieczasz go przed ryzykiem. Udowodnij, że Twoje rozwiązanie działa, np. poprzez case study, portfolio, referencje, lata doświadczenia, wyniki biznesowe.
Fundament Twojego cold maila może wyglądać tak:
Cześć, piszę w sprawie [potrzeba].
Jest szansa, że mogę Ci z tym pomóc. Czy słyszałeś o [rozwiązanie]?
Podobnym firmom do Twojej skutecznie pomaga z [potrzeba], zobacz co mówią o nas klienci [ryzyko].
Może porozmawiamy o tym jak [rozwiązanie] pomoże Ci z [potrzeba]?
Cold mail a etap zakupowy potencjalnego klienta
W zależności od tego na jakim etapie zakupowym jest Twój klient (diagnozuje problem, szuka rozwiązania czy zastanawia się, któremu dostawcy zaufać), możesz świadomie żonglować powyższymi argumentami.
- Jeśli Twoja kampania cold mailingowa skierowana jest do grupy docelowej, która jeszcze nie jest świadoma swoich potrzeb — skup się na języku korzyści i problemów. Twoim zadaniem jest uświadomienie odbiorcy i zwrócenie jego uwagi na jego nieuświadomione potrzeby.
Cześć, piszę w sprawie [potrzeba].
Pracujemy z podobnymi firmami i ciekawi mnie czy [potrzeba] dotyka też Ciebie?
Jeśli tak, możemy pomóc poprzez [rozwiązanie].
Czy brzmi ono jak coś, co pomoże Ci z [potrzeba]?
- Jeśli Twoja kampania cold mailingowa skierowana jest do grupy docelowej, która jest świadoma swoich problemów i szuka rozwiązań – skup się na pokazaniu dlaczego Twoje rozwiązanie jest najlepsze dla odbiorcy.
Cześć, piszę w sprawie [potrzeba].
Jak radzicie sobie z nim obecnie? Pytam, bo pracujemy z podobnymi firmami i [rozwiązanie] sprawdza się świetnie.
Dzięki [rozwiązanie] oszczędzicie [ryzyko].
Może chcesz usłyszeć więcej o tym jak [rozwiązanie] pomoże Ci z [potrzeba]?
- Jeśli kontaktujesz się z potencjalnym klientem, który jest na etapie szukania dostawcy (zna swój problem i chce go rozwiązać metodą, którą oferujesz), pokaż mu, że to Tobie warto zaufać.
Cześć, piszę w sprawie [potrzeba].
Jeśli szukacie firmy, która [rozwiązanie], to chętnie pomożemy.
Jesteśmy firmą, która [ryzyko]. Zaufało nam już [ryzyko]. Tutaj znajdziesz opinie podobnych firm do Twojej: [ryzyko].
[ryzyko] możemy osiągnąć także Twojej firmie. Może porozmawiamy?
Cold Email – przykłady
Czas na przykłady, jak powyższe szablon można zastosować w praktyce.
Przykład 1: firma, która optymalizuje procesy w zakładach produkcyjnych, specjalizując się w branży automotive. Robi to w nowatorski sposób: wynajmuje konsultantów w trybie abonamentowym, na godziny. Skupiamy się na problemach, potrzebach.
Dzień Dobry, czy jest Pan odpowiedzialny w firmie za usprawnianie procesów na produkcji?
Pracujemy z innymi firmami z branży automotive i widzimy, że brak automatyzacji rodzi wiele problemów biznesowych, np. trudność w oszacowaniu zasobów produkcyjnych.
Rozwiązujemy ten problem w nowy sposób na polskim rynku: wynajmujemy specjalistów od automatyzacji w trybie abonamentowym. Przez kilkanaście godzin w miesiącu obserwują jak działa produkcja i doradzają, które procesy można zautomatyzować i zoptymalizować.
Jestem ciekawy Pana opinii – czy taki model pomocy mógłby pomóc Panu w zarządzaniu produkcją?
Przykład 2: firma, która wdraża system lojalnościowy w sklepach stacjonarnych. Rozwiązanie jest znane na rynku, jednak wciąż niewiele sklepów z niego korzysta. Skupiamy się na rozwiązaniu i jego korzyściach.
Dzień Dobry, piszę w sprawie przyciągania większej liczby klientów do sklepu.
Dostarczamy łatwy we wdrożeniu i obsłudze system lojalnościowy, który zachęca klientów do częstszego odwiedzania lokalu.
Może Pani zwiększyć sprzedaż sklepu, oferując klientom nowoczesną aplikację mobilną z promocjami produktowymi czy akcjami marketingowymi sklepu.
Nasz system może zwiększyć liczbę klientów sklepu o 30%.
Może chciałaby Pani dowiedzieć się więcej o tym jak działa taka usługa?
Przykład 3: firma, która wdraża system do zarządzania projektami w agencjach marketingowych. Większość firm marketingowych korzysta już z jakiegoś narzędzia. Skupiamy się na efektach.
Dzień Dobry, czy obecne narzędzie do zarządzania projektami oszczędza Pana pracownikom tyle czasu, ile miało oszczędzać w pierwotnych założeniach?
Pytam, bo stworzyliśmy system, który w skali tygodnia oszczędza marketerom średnio 4 godziny powtarzalnej pracy. Dzięki temu agencje naszych klientów pracują o 20% szybciej, a rentowność projektów zwiększyła się dwukrotnie.
Czy podobne efekty w Pana firmie brzmią interesująco?
Kampania cold mailingowa, która sprzedaje
Na koniec przypomnę – Twój cold email musi być unikatowy. Powyższe przykłady to tylko szablony, którymi możesz inspirować się w swoich wysyłkach. Kluczem do skutecznej kampanii cold mailingowej jest personalizacja, czyli treści dopasowane do branży i profilu Twoich klientów.
Możesz stworzyć je samodzielnie, albo zlecić obsługę kampanii zewnętrznemu partnerowi.