Jak branża klienta wpływa na sprzedaż wychodzącą?

Ocena

Aby outbound marketing (po polsku sprzedaż lub marketing wychodzący) przyniósł oczekiwane wyniki i wsparł proces budowania sprzedaży, musisz być ekspertem w dwóch kwestiach. W przedstawianiu mocnych stron swojej firmy oraz w rozwiązywaniu problemów potencjalnego klienta. 

Nie oznacza to jednak, że musisz znać bolączki każdej z firm, z którą chcesz się skontaktować. Firmy działające w jednym sektorze zazwyczaj borykają się z podobnymi wyzwaniami. Ich wychwycenie będzie wymagało od Ciebie sporo pracy, ale pozwoli Ci na stworzenie skutecznych komunikatów, które trafią do Twojej grupy docelowej. 

Jak branża wpływa na to, z kim się kontaktujesz?

W cold mailingu jedną z najistotniejszych kwestii jest dobre dobranie osób, z którymi chcesz się skontaktować.

Załóżmy, że oferujesz produkt IT, którego działanie zrozumie tylko specjalista z tej branży. W tym wypadku skuteczniejsze będzie kontaktowanie np. z dyrektorami IT. To właśnie oni orientują się, jak działa produkt i od razu przeanalizują czy może przydać się ich firmie. Jeżeli jego zakup wyda im się atrakcyjny, na pewno zwrócą się z Twoją ofertą do zarządu. 

Inne osoby w strukturze mogą nie zdawać sobie sprawy z potencjału danego produktu i z góry go odrzucić. Skuteczny outbound marketing wymaga odpowiedniego wyboru kontaktów.

Czy istnieje treść maila, która będzie skuteczna w każdym sektorze?

Niestety nie ma gotowych rozwiązań, które sprawdziłyby się przy wysyłce do wszystkich sektorów. W każdej kampanii outboundowej bardzo mocno dostosowuje się treści do odbiorców. Zbyt uniwersalna wiadomość mogłaby sprawić, że osoby kontaktowane nie będą chciały odpowiadać na maila. Wynika to z tego, że wiadomości wyglądają, jakby były wysłane do wszystkich firm w Polsce. Dzięki personalizacji, użyciu branżowego języka, oraz dostosowaniu stylu wiadomości, możesz dużo łatwiej trafić do danej osoby i uzyskać lepsze wyniki.

Czasami zdarza się, że pierwsza wersja treści nie zadziała. Przyczyną może być zbyt skomplikowany opis produktu. Przez to osoby kontaktowane nie wiedzą w ogóle, o czym mowa i jak ma im to pomóc. Zmiana treści na lżejszą i łatwiejszą może znacznie sprawić, że outbound marketing będzie jeszcze skuteczniejszy.

Dlaczego dostosowywanie treści kampanii cold mailingowych pod branże jest istotne?

W różnych sektorach obowiązują różne zasady gry. W jednych struktury są wypłaszczone, z kolei w innych hierarchia jest jedną z najważniejszych wartości. Taka informacja pomaga copywriterom dowiedzieć się, w jaki sposób najlepiej zwracać się do danej grupy — bardziej lub mniej formalnie.

Ważne jest, aby zwracać się do firm z rozwiązaniami konkretnych problemów, które rzeczywiście ich dotyczą. 

Podczas pandemii restauracje miały ogromne problemy, z dostępem do swoich klientów, jednak w tym samym czasie bardzo rozwinął się sektor e-commerce. Dlatego w wiadomości do prezesa sklepu online zbędne będzie mówienie o problemach, jakie przyniósł Covid. Dla niego wyzwaniem są pojawiające się od czasu do czasu przestoje na stronie. To jest właśnie problem, do którego warto nawiązywać.

Kolejną kwestią jest język i styl komunikacji. Nawet jeżeli mówisz o tym samym problemie np. o dużej rotacji pracowników w firmie, innych argumentów użyjesz, rozmawiając z prezesem korporacji, a innych rozmawiając z właścicielem firmy remontowej. Obaj mają różną specyfikę pracy, a co za tym idzie różne priorytety. W czasie tworzenia kampanii outboundowej należy wziąć pod uwagę specyfikę grupy odbiorców.

Dobre treści i skuteczne rozmowy telefoniczne lub video to wynik świetnej znajomości branży. W GetSales przygotowując się do kampanii lead generation, dla każdego klienta robimy indywidualny research branży, na którego bazie opieramy późniejszą strategię. Chcemy, aby komunikaty w kampanii były naprawdę dobrze dostosowane.

Warto pamiętać, że im większa będzie personalizacja kampanii, tym lepszy jej odbiór. Dobre maile są skonstruowane w taki sposób, aby odbiorca czuł, że mail był napisany konkretnie do niego, przez kogoś, kto rozumie jego branże i jego problemy. Na pewno chętniej odpisze na taką wiadomość aniżeli na coś, co przypomina spam. Pamiętaj, by dostosowywać komunikacje do różnych grup odbiorców — każdy rynek, branża, a czasem nawet konkretna firma ma swoją specyfikę.

Branża a rynek 

Branża Twoich odbiorców wpływa często na to, gdzie są usytuowani na mapie — gdzie są zagłębia ich przemysłu. Jeżeli Twoim produktem są urządzenia do zdalnego sterowania maszynami górniczymi, to prawdopodobnie będziesz się kontaktować głównie ze specjalistami z górnego śląska. Innym przykładem mogą być podpisy elektroniczne. Rynek niemiecki jest nimi zupełnie nasycony, zaś w Polsce jest to nowość i wiele osób będzie tym tematem zainteresowana.

Sezonowość branży

Niektóre branże działają tylko w określone miesiące w roku. Warto wziąć to pod uwagę planując kampanie wykorzystujące cold mailing. Dobrym czasem na outbound marketing będzie okres pomiędzy sezonami. Właściciele firm, z którymi chcesz się skontaktować, będą mieli wtedy więcej czasu na rozmowy i rozważenie zakupu. Jeżeli zdecydujesz się na kampanię w środku sezonu, możesz przepalić fundusze, ponieważ właściciele będą zbyt zajęci bieżącymi sprawami, aby prowadzić z Tobą rozmowy. 

Czasami sprzedając do firm niedziałających sezonowo, można zaobserwować lepsze wyniki w konkretnych kwartałach. Dzieje się to ze względu na różne czynniki m.in. podaż czy politykę prowadzoną przez państwo. 

Cold mailing vs cold calling

Jaką formę kontaktu wybrać do prowadzenia sprzedaży wychodzącej — mail czy telefon? Nie ma na to pytanie jednej odpowiedzi. Telefony od handlowców mogą Ci się kojarzyć z czymś natrętnym i nieskutecznym. Podczas gdy ktoś Ci wciska jakiś produkt albo usługę, jedyne co chcesz zrobić to odłożyć słuchawkę. Nie można tego jednak mylić z cold callingiem, w którym handlowcy kontaktują się tylko ze specjalnie wybranymi osobami z branży, które mają szansę na zostanie potencjalnym klientem danej firmy. Marketing wychodzący z założenia jest dopasowany do grupy odbiorców i mało natrętny.

Cold calling będzie dobrym wyborem w odpowiednich sytuacjach. Właściciele małych firm np. z branży spożywczej (cateringi), budowlanej (wykończeniówka) czy samochodowej (mechanika) często bardzo aktywnie uczestniczą w życiu firmy. Czasami całymi dniami pracują, wraz ze swoim zespołem przerywając tylko od czasu do czasu, żeby odebrać telefon od obecnych lub potencjalnych klientów. Mail niekoniecznie będzie dobrym wyborem w tej sytuacji. Właściciele małych firm taką wiadomość przeoczą. Z kolei szybki telefon może przynieść oczekiwane rezultaty i ułatwić dotarcie do potencjalnych klientów. Żeby outbound marketing był skuteczny, musi być dopasowany do specyfiki działalności.

Sprawa wygląda nieco inaczej w przypadku średnich i dużych przedsiębiorstw, gdzie trudniej dotrzeć telefonicznie do potencjalnego klienta. Prezesi firm np. z branży produkcyjnej, marketingowej, IT czy HR są za to zawsze na bieżąco z mailami. Jeżeli spodziewają się kontaktu innych przedsiębiorstw, to właśnie w takiej formie, bo częściej korzystają z takiej formy komunikacji. Cold mail jest bezpieczniejszą i bardziej akceptowalną formą kontaktu, którą ktoś niezainteresowany może łatwo zignorować. Dlatego, jeżeli wahasz się co wybrać, lepiej będzie napisać maila. 

Więcej o tych dwóch metodach przeczytasz tutaj.

Powrót do listy

Sprawdź
również

Masz wątpliwości?

Jesteśmy tu, aby je rozwiać

Porozmawiajmy!

Nigdy nie udostępniaj wrażliwych danych (numerów kart kredytowych, numerów ubezpieczenia, haseł) za pomocą tego formularza.