Agencja Marketingowa Czy Agencja Wsparcia Sprzedaży

Skorzystanie z usług agencji marketingowej lub agencji wsparcia sprzedaży może pomóc Ci w zdobyciu nowych klientów bez dodawania pracy Twoim handlowcom i marketingowcom. Jest to szczególnie pomocne w przypadku firm, które nie posiadają własnego działu marketingu. Budowanie go od podstaw wiąże się z dużym nakładem czasu i pieniędzy.

Tu rodzi się jednak pytanie – czy lepiej skorzystać z usług agencji wsparcia sprzedaży, czy z agencji marketingu? Każda sytuacja jest inna i wymaga odpowiednich, dopasowanych rozwiązań. Z tego powodu w tym tekście przyjrzymy się obu typom agencji. Zwrócimy uwagę na różnice miedzy nimi, obszary działania, a także wady i zalety.

Czym jest agencja wsparcia sprzedaży?

Zanim zaczniesz się zastanawiać, czy w Twoim wypadku lepszym wyborem będzie agencja wsparcia sprzedaży, czy może agencja marketingu, warto przyjrzeć się co kryje się pod tymi pojęciami.

W gruncie rzeczy trudno twardo zdefiniować agencję marketingową – jest to pojęcie bardzo ogólne, które może odnosić się zarówno do firm o bardzo szerokim spektrum działalności, jak i do przedsiębiorstw specjalizujących się w określonej dziedzinie marketingu i oferujących wąsko określone usługi.

Agencja wsparcia sprzedaży to stosunkowo nowe pojęcie, które część osób mogłaby zakwalifikować do swego rodzaju podkategorii agencji marketingu. Takie spojrzenie wydaje się jednak naprawdę dużym uproszczeniem. Oddzielenie agencji marketingowych od agencji wsparcia sprzedaży pozwala sprecyzować jakie potrzeby klientów spełnia każda z nich.

Co odróżnia od siebie oba typy agencji?

Zastanówmy się więc, na czym polega ta subtelna różnica? Moim zdaniem najważniejsze w odróżnianiu agencji marketingowych od agencji wsparcia sprzedaży są ich metody prowadzenia działań marketingowych.

Klasyczna agencja marketingu najczęściej skupia swoje działania marketingowe głównie na tzw. inbound marketingu (inaczej: marketing przychodzący). Ma on na celu przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów, bez inicjowania z nimi bezpośredniego kontaktu.

Z drugiej strony mamy agencję wsparcia sprzedaży, która pracuje inaczej, opierając swoje działania na outbound marketingu (inaczej: marketing wychodzący). W tej strategii to firma jest stroną aktywną, która inicjuje kontakt z potencjalnym klientem.

Jeśli pojęcia outbound i inbound marketingu nadal nie są dla Ciebie do końca jasne, to na naszej stronie znajdziesz artykuł “Outbound i inbound – czym się różnią”. Zachęcam do zapoznania się!

Czy oznacza to, że outbound marketing nie może być wykorzystywany przez “klasyczne” agencje marketingowe? Oczywiście, że może. Pamiętajmy jednak, iż marketing to naprawdę szeroka dziedzina. Tylko naprawdę duże agencje są w stanie wykorzystywać w swoich kampaniach zarówno inbound marketing, jak i outbound marketing.

W przypadku mniejszych agencji, działania marketingowe najczęściej są skierowane na inbound marketing, który już sam w sobie jest bardzo pojemnym pojęciem, wykorzystującym różne narzędzia i sięgającym po szerokie spektrum działań. Skupienie się tylko na inbound marketingu, a nawet na kilku jego gałęziach nie jest rzecz jasna niczym złym. Pozwala to na specjalizację danej agencji i osiągniecie poziomu eksperckiego.

Metody działania poszczególnych agencji

By jeszcze wyraźniej zaznaczyć różnice między agencją marketingu a agencją wsparcia sprzedaży, poświęćmy chwilę uwagi metodom działania i kanałom marketingowym wykorzystywanym przez każdą z nich. Nim zdecydujesz się na współpracę, warto dowiedzieć się jakimi obszarami zajmują się poszczególne agencje. Oczywiście, zapoznanie się z ofertą danej marki będzie pomocne, ale w zdobycie wiedzy na ten temat na pewno ułatwi Ci research! Przejdźmy więc do konkretów.

Agencja marketingu — obszary działania

Choć pokrótce przybliżyłam Ci pojęcie inbound marketingu, to mam świadomość, że dla osób, które na co dzień nie pracują w marketingu, może być ono nie do końca jasne. Aby wyjaśnić, czym zajmuje się agencja marketingu, wskażę przykłady obszarów działań, które mogą mieścić się w zakresie jej usług.

• Content marketing – tworzenie jakościowych treści na Twoją stronę, bloga czy nawet na media społecznościowe (np. artykuły blogowe, poradniki, artykuły specjalistyczne). Content to nie tylko tekst, ale także inne materiały jak webinary, czy podcasty.

• Social media – kompleksowa obsługa Twoich mediów społecznościowych, poczynając od pomocy w stworzeniu ich, a kończąc na bieżącej obsłudze. To szerokie spektrum działania, gdyż obejmuje bardzo wiele różnorodnych kanałów, jak chociażby Facebook, Instagram, LinkedIn czy TikTok. Oczywiście, to które social media zostaną wykorzystane przez Twoją firmę, w dużej mierze zależy od grupy odbiorców, z której jesteś w stanie pozyskać potencjalnych klientów.

• Internetowe kampanie reklamowe – prowadzenie reklamy z pomocą narzędzi internetowe jak Facebook Ads czy Google Ads. Oczywiście tego typu kampanie mogą być tworzone na różnych platformach, jak chociażby LinkedIn czy Instagram. Wspomniane Facebook Ads i Google Ads są jednak najpopularniejsze i najbardziej uniewesalne.

• Strona internetowa – tworzenie witryn (od treści przez design), ale także zarządzanie nimi.

• Współprace z influencerami – część agencji wręcz specjalizuje się w tym typie działania. Warto mieć jednak na uwadze, że to dość drogi kanał, odpowiedni raczej dla marketingu B2C, nie B2B.

• SEO – optymalizacja stron, by osiągać lepsze wyniki organiczne w wyszukiwarkach internetowych.

• Copywriting – pisanie tekstów użytkowych (na przykład opisów produtków), ściśle powiązane z SEO.

• Współprace i artykuły sponsorowane – wyszukiwanie portali czy mediów, które mogą podjąć z klientem płatną lub bezpłatną współpracę, a następnie wykorzystywanie ich platformy w celu publikacji materiałów mających skierować ruch na stronę danej firmy.

• Działania marketingowe poza internetem – to również bardzo szeroki obszar działania, któremu można by z powodzeniem poświęcić oddzielny artykuł. Dawniej część agencji specjalizowała się tylko w tej dziedzinie, dziś jednak prowadzenie kampanii bez Internetu staje się praktycznie niemożliwe.

Agencja wsparcia sprzedaży — obszary działania

Na pewno zauważyłeś, że lista działań podejmowanych przez agencje marketingowe jest bardzo długa, a i tak nie zawiera wszystkich możliwych aktywności. W przypadku agencji wsparcia sprzedaży, tych działań jest zdecydowanie mniej, widać jednak zdecydowaną specjalizację w kierunku outbound marketingu.

• Kontakt przez LinkedIn – metoda, która ogranicza się do kontaktu z firmami korzystającymi z tego portalu.

• Cold mailing – sposób docierania do potencjalnych klientów za pomocą spersonalizowanych maili. Więcej na temat tej metody przeczytasz w naszym artykule.

• Cold calling – metoda zbliżona do cold mailingu, jednak oparta na kontakcie telefonicznym.

• Wizyta bezpośrednia – pozyskiwanie klientów bezpośrednio. Współcześnie metoda ta jednak jest rzadko stosowana ze względu na uciążliwość, mniejszą skuteczność i negatywne skojarzenia z akwizycją.

Wady i zalety agencji marketingowej

Nawet znając kanały, które wykorzystują oba typy agencji, może Ci być trudno wybrać tę odpowiednią, jeśli nie znasz się na marketingu. Aby Ci to ułatwić zestawiliśmy wady i zalety, które pomogą Ci zbadać czy agencja marketingu to dobry wybór dla Twojej działalności.

Zalety agencji marketingu

• Treści, które stworzy dla Ciebie agencja marketingu, pozostają w sieci długoterminowo. Nawet jeśli nie pozyskasz klientów w danym momencie, to powstały content czy Twoje media społecznościowe przyczynią się do budowania Twojej marki i postrzegania Ciebie jako eksperta w danej dziedzinie, co może przynieść długoterminowe skutki.

• Ciekawa treści o dobrych zasięgach może przyciągnąć do Twojej firmy dziesiątki, a w przypadku gdy branża nie jest specyficzna – nawet setki czy tysiące zainteresowanych. Z tego powodu współpraca z agencją marketingową może być nieoceniona w marketingu B2c.

• Klient, który trafi do Ciebie dzięki działaniom agencji marketingowej, ma już pewną świadomość marki, a co za tym idzie — łatwiej zachęcić go do współpracy z Tobą.

Wady agencji marketingowej

• Często rezultaty działań agencji marketingu nie są widoczne zbyt szybko. Czasem musi minąć wiele miesięcy, aby cała strategia przyniosła realny zysk. Strategia marketingowa wymaga też regularnych publikacji, dlatego współpraca z tego typu agencją jest niemal zawsze zobowiązaniem długoterminowym.

• Jeśli chcesz celować we współprace z dużymi firmami, to działanie z agencją marketingową może nie przynieść oczekiwanych korzyści, ze względu na mały wpływ na grupę docelową oraz mniejszą precyzję dotarcia — nie możemy określić czy treści trafią do osób decyzyjnych, czy do innych odbiorców.

• Twój kontakt z potencjalnym klientem jest w dużej mierze zależny od niego i od decyzji kiedy zdecyduje się odezwać, więc trudniej kontrolować Ci sytuację.

Wady i zalety agencji wsparcia sprzedaży

Specyficzna strategia pracy agencji wsparcia sprzedaży ma swoje zalety i wady. Znając je jesteś w stanie podwyższyć potencjał sprzedażowy i jeśli zajdzie taka potrzeba, przekierować część zasobów w tę stronę.

Zalety agencji wsparcia sprzedaży

• Korzystając z usług takiej agencji, masz bardzo duży wpływ na swoją grupę docelową, a także na to, w którym momencie skontaktujesz się z klientem.

• Agencja wsparcia sprzedaży kieruje swoje działania nie w stronę wszystkich pracowników z danej branży czy firmy, ale w stronę osób decyzyjnych, które mają realny wpływ na to czy przedsiębiorstwo skorzysta z Twoich usług.

• Pierwsze rezultaty pracy agencji wsparcia sprzedaży są widoczne już po kilku dniach, a nawet krótka, kwartalna kampania może przynieść oczekiwane efekty.

• Treści, które otrzymuje Twój potencjalny klient, są wysoko spersonalizowane i dopasowane do jego potrzeb.

• Wąski zakres działań agencji wsparcia sprzedaży pozwala na wyspecjalizowanie się w danej dziedzinie i większą skuteczność.

Wady agencji wsparcia sprzedaży

• Klient nie ma zbudowanej świadomości Twojej marki, a co za tym idzie — aby sprzedać produkty lub usługi, wraz z agencją wsparcia sprzedaży musicie dobrze rozpoznać potrzeby potencjalnych klientów, aby w ogóle wzbudzić ich zainteresowanie.

• Pomoc agencji wsparcia sprzedaży nie zawsze sprawdzi się w przypadku marketingu B2C. Owszem, jeśli sprzedajesz nieruchomości czy produkty o wysokiej cenie to kanały outboundowe dobrze odegrają swoją rolę, jednak w przypadku tanich przedmiotów, koszt pozyskania jednego leada może okazać się zbyt wysoki w stosunku do potencjalnego zysku.

• Koszt pozyskania leadów może być wyższy, więc korzystanie z agencji wsparcia sprzedaży jest rozwiązaniem, które sprawdzi się najlepiej w przypadku produktów i usług, które kosztują co najmniej kilkanaście tysięcy (lub są w stanie przynieść odpowiednie wysokie zyski w dłuższej perspektywie, np. w postaci abonamentu).

Kiedy sięgnąć po wsparcie sprzedaży, a kiedy po marketing?

W podsumowaniu skupmy się na tym jaką ścieżkę powinieneś wybrać. Jak już pewnie zauważyłeś, zarówno agencje marketingu, jak i agencje wsparcia sprzedaży mają swoje wady i zalety. Nie znaczy to, że któraś z nich jest złym wyborem, po prostu są sytuacje, w których lepiej sięgnąć po wsparcie agencji marketingowej i inbound marketing, i takie w których lepszym rozwiązaniem będzie agencja wsparcia sprzedaży i outbound. Bez wątpienia nie ma jednej słusznej drogi. Sam musisz zastanowić się, które rozwiązanie będzie lepsze w Twojej sytuacji. W celu ułatwienia Ci tego, przygotowałam krótką podpowiedź.

Skorzystaj z usług agencji marketingu, jeśli…

• Trafiasz zarówno do klientów indywidualnych, jak i przedsiebiorstw

• Jesteś gotowy zainwestować czas w długofalową strategię, w której efekty przychodzą z czasem

• Zależy Ci na tym, żeby poza pozyskaniem klientów, budować swoją markę i jej postrzeganie

Podejmij współpracę z agencją wsparcia sprzedaży, jeśli…

• Twoimi klientami są głównie średnie i duże firmy

• Zależy Ci na szybkich efektach i twardym leadzie, bez długofalowego zobowiązania

• Dobrze znasz swojego klienta i jego potrzeby

Zwróć uwagę na to, że różne sytuacje wymagają odpowiednich rozwiązań. Być może w Twoim przypadku najlepsze będzie skorzystanie z usług obu agencji? Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci wybrać rozwiązanie na miarę Twoich potrzeb.

Powrót do listy

Sprawdź
również

Masz wątpliwości?

Jesteśmy tu, aby je rozwiać

Porozmawiajmy!

Nigdy nie udostępniaj wrażliwych danych (numerów kart kredytowych, numerów ubezpieczenia, haseł) za pomocą tego formularza.